lørdag 5. september 2009

Sensommerhagen og litt Hermann Wildenvey











Etter loppemarkedet måtte jeg til med en liten økt i hagen. Vanskelig å få klippet gresset pga av alle regnværsdagene og nå var det skikkelig langt og tungt å klippe. Høsten har satt sitt våte preg på hagen allerede.
Da jeg gikk der med gressklipperen kom jeg til å tenke på et lite dikt av Wildenvey som jeg alltid har humret godt av.








I tanker





I haven vandrer en prestemann.
Han tenker alvorlig på Gud.
Da lister lett oven gangens sand
en søt liten sommerens brud.
Og presten slår øynene opp og ser
at piken er såre skjønn,
"Barn,"si`r presten, "se, presten ber,
og du forstyrrer hans bønn".
"Jeg var på vei til min elskede, jeg,"
si`r piken med senket blikke. "
Jeg tenkte på ham og jeg så deg ikke.
Og da er det underlig rart av deg
som tenkte på Gud, - at DU så meg.
Herman Wildenvey

2 kommentarer: