mandag 24. august 2009

SELMA LAGERLØFS MÅRBACKA











I går skrev jeg om Rotneros i Sunne.Like i nærheten ligger Selma Lagerløfs Mårbacka. Her fødtes hun og her døde hun. Her hørte hun farmoren fortelle de fantastiske sagaene da hun var liten . Hun fortalte om de store gårdene rundt innsjøen Fryken der godseiere hersket rike som troll,innen de ble ruinerte og sprakk ,slik trollene sprekker i soloppgangen.




I sommer besøkte jeg hennes vakre hjem for tredje gang. Hver gang jeg har vært der, har jeg stilt meg selv samme spørsmål; Hvordan kunne hun bli så berømt? Kommer fra det lille stedet i Sverige og født i 1858?




Jeg har ikke svaret? Men i sommer skjedde det noe rart, samme dagen som vi hadde spist lunsj i hagekafeeen på Mårbacka kom vi til Kristinehavn ved Venern. Og i en bruktbutikk der fant vi en bok som het Selma på Mårbacka og første kaittel het: "Hur har hon kunne blivi så berømd",




Stedet er virkelig verdt et besøk og boka er verd å lese.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar