lørdag 22. august 2009

PÅ SKATTEJAKT HOS BOKHANDLEREN







Jeg har alltid vært glad i bøker og husker godt at jeg fikk mitt første lånekort på biblioteket.Den gangen var biblioteket i Farrisfabrikken og jeg kan fremdeles huske den spesielle lukten som var i trappen opp til barneavdelingen.Elsa Beskows bøker var populære de første årene , men etterhvert utvidet reportoaret seg til mye annet. Anne Cath Vestlys bøker ble lest, alle som en , og Evi Bøgenæs sto også høyt i kurs. Særlig bøkene om Mette Flette. Da hadde også barneavdelingen flyttet fra Farrisfabrikken til Herregården.
Hjemme gikk det mest i frk.Detektiv og Hardy guttene, men det var litteratur som ikke var høyverdig nok for det offentlige biblioteket på 60 tallet.



Jeg liker godt å gå på skattejakt hos bokhandleren og i sommer fant jeg denne flotte boken på salg.



Skandinaviske interiører av Magnus Englund ogChrystina Scmidt. Boka følger utviklingen av den skandinaviske stilen i arkitektur og design og den presenterer mange av de viktigste designerne, som Arne Jacobsen og Finn Juhl fra Danmark , Stig Lindberg og Gunnar Nylund fra Sverige og Tapio Wirkkala og Alvar Aalto fra Finland og Nora Gulbrandsen og Tias Eckhoff fra Norge. Dessverre er det litt lite fra Norge i boka. Vi har jo også mange flotte designere.



Men dette er en bok og kose seg med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar